Els cursos en línia massius i oberts, més coneguts com MOOCs, van ser fa anys una de les novetats més comentades en l'educació en línia. Ara, investigadors del IIIA-CSIC juntament amb uns altres dins del projecte europeu RIS3CAT, han desenvolupat un nou concepte que aprofundeix més en una educació en línia concreta i personalitzada a través de noves tecnologies que milloren l'aprenentatge: els NANOMoocs.
Els NANOMoocs són nou format audiovisual de curta durada, flexible i rigorós, que promou l'oportunitat d'aprenentatge durant tota la vida. Les temàtiques de les píndoles formatives estan alineades amb 10 dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 i s'ofereixen a través de la plataforma nanomoocs.cat.
La diferència principal entre aquesta mena de cursos i els seus predecessors és la incorporació de tècniques de visió de computació, blockchain, ludificació i intel·ligència artificial. En aquest sentit, el IIIA ha treballat en tecnologies d'adapting learning, és a dir, eines de personalització perquè el curs s'adapti a cada estudiant segon el seu desenvolupament, i en tecnologies per a millorar el procés d'avaluació per parelles.
El projecte de nanoMOOCs ha estat liderat per Miquel Oliver, catedràtic del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, i aglutina un consorci amb personal investigador de l'IIIA, la UPF, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), la Universitat de Barcelona (UB) i experts de les empreses Grup Lavinia, Edebé i Grupo Ormo.
Podeu trobar més informació en la nota de premsa de la UPF.